نمایشگاه ها، فرصت مناسبی برای معرفی تولیدات داخلی به منظور توسعه صادرات تجهیزات پزشکی است

رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی:
نمایشگاه ها، فرصت مناسبی برای معرفی تولیدات داخلی به منظور توسعه صادرات تجهیزات پزشکی است.

دکتر حسین علی شهریاری با بیان اینکه در قانون برنامه‌های توسعه درصد قابل توجهی برای تامین منابع حوزه سلامت از طریق صادرات تجهیزات پزشکی و دارویی پیش‌بینی شده است، گفت: برگزاری نمایشگاه‌های تجهیزات پزشکی می‌تواند با جذب جامعه پزشکی و تجار کشورهای خارجی به ویژه افغانستان، پاکستان، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس، فرصت مناسبی برای معرفی تولیدات داخلی کشورمان به منظور توسعه صادرات تجهیزات پزشکی باشد.
وی در گفت و گو با ستاد خبری نمایشگاه های تجهیزات پزشکی شیراز و مشهد با بیان اینکه نمایشگاه‌ها در هر صنعت، فرصت مغتنمی برای ارائه دستاوردها و تولیدات نوین حوزه‌های مختلف آن به مصرف‌کنندگان است، گفت: برگزاری نمایشگاه‌های تجهیزات پزشکی که از حساسیت خاصی برخوردار است و با سلامت و جان انسان‌ها سر وکار دارد شرایط برای ارتباط مستقیم تولیدکننده با توزیع‌کننده و مصرف‌کننده در فضای نمایشگاه‌ها را برای تبادل نظرات و پیشنهادات و بیان انتقادات، فراهم می‌کند که در ارتقا کیفی محصولات تاثیر بسزایی دارد.
رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌های تجهیزات پزشکی در کشور فرصتی برای معرفی کالاهای پزشکی به ویژه تولیدات داخلی برای پزشکان و دست‌اندرکاران حوزه پزشکی بوده تا خصوصیات و کاربرد کالاها و دستگاه‌ها را بررسی کنند و نظرات خود را به تیم تولیدکننده ارائه دهند. همچنین در مواردی ممکن است پزشکانی که در بخش خصوصی و دولتی از این دستگاه‌ها و لوازم استفاده می‌کنند بتوانند نقاط ضعف یا قوت برخی دستگاه‌ها را به اطلاع شرکت مربوطه برسانند و از این طریق به ارتقا کیفی محصولات کمک کنند.
وی با تاکید به اینکه تجهیزات پزشکی با سلامت و جان مردم در ارتباط است و کیفیت آنها در اولویت قرار دارد، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب پیوسته در بیانات خود ضمن استقبال از تولیدات داخلی بر کیفیت تولیدات نیز تاکید ویژه دارند تا بتوان با کالاهای مشابه معتبر دنیا رقابت کرد. به ویژه ساخت دستگاه‌هایی که در حوزه چشم پزشکی، قلب و عروق و مغز و اعصاب استفاده می‌شود، ظرافت و دقت خاصی را می‌طلبد و الزاما باید دارای حداکثر استانداردهای جهانی باشد.
رییس کمیسیون بهداشت مجلس، افزود: طبعا اگر پزشکی تجربه استفاده از یک دستگاه بی‌کیفیت را داشته باشد، سایر پزشکان را از بکارگیری آن برند منع خواهد کرد.
وی خاطر نشان کرد: کشور در تولید برخی از صنایع تجهیزات پزشکی به خود کفایی رسیده است و در خصوص صادرات هم موفق هستیم البته در بعضی از بخش‌ها هنوز به ایده‌آل نرسیدیم که تلاش بیشتر را می‌طلبد.
شهریاری با اشاره به اینکه بودجه پیش‌بینی شده دولت در سال گذشته برای حوزه تجهیزات پزشکی و دارو بیش از 4 میلیارد دلار بوده است، افزود: بخشی از این بودجه برای تولیدات داخلی که نیاز به واردات مواد اولیه و قطعات دارند و بخشی نیز به تجهیزاتی که کلا از خارج وارد می‌شود، اختصاص یافته است که امیدواریم تولیدکنندگان با تلاش بیشتر، وابستگی ما برای واردات تجهیزات پزشکی را کمتر کنند.
وی موضوع حذف ارز ترجیحی در واردات تجهیزات پزشکی را نگران‌کننده دانست و گفت: حذف ارز ترجیحی از واردات تجهیزات پزشکی موجب افزایش نرخ این تجهیزات می‌شود و بخش خصوصی و دولتی توان خرید نخواهند داشت. همچنین سازمان‌های بیمه‌گر به دلیل مشکلات مالی توان افزایش تعرفه‌ها را ندارند و قطعا دچار مشکل می‌شوند. در این رابطه با رییس مجلس مکاتباتی انجام دادیم و موضوع را پیگیری می‌کنیم.
رییس کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص مطالبات از دولت چهاردهم تصریح کرد: خوشبختانه رییس جمهور در دولت‌های پیشین عهده‌دار مقام وزارت بهداشت بوده است و بر مشکلات این حوزه کاملا اشراف دارد بنابراین اکنون انتظار می‌رود که آنچه از دولت‌ وقت، مطالبه می‌کرده به منظور رفع مشکلات و بهبود وضعیت حوزه بهداشت و درمان انجام دهد.
نمایشگاه های تجهیزات پزشکی توسط شرکت برساز رویداد پارس از ۱۵ الی ۱۸ آبان ماه در شیراز و از ۱ الی ۴ آذرماه در مشهد برگزار می شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا